Niet echt een onderwerp waar we zo gemakkelijk over praten.
Maar wauw.. wat is het belangrijk!
Er zijn vele varianten hoe jij last van je spijsvertering kan hebben..
Buikpijn, gasvorming, diarree, constipatie of zelfs ontstekingen.

Niets is zo fijn als een je spijsvertering die optimaal verloopt en je daardoor lekker in je vel zit.

Vandaag dus specifiek over ‘Opgeblazen buik’. Als ik er aan denk kan ik alweer die grote ‘bluhh’ voelen.
24 jaar geleden was dit dagelijkse spijs voor me namelijk!
Als 17 jarige jonge sportieve dame heb ik hier een behoorlijke tijd mee geworsteld, waar mijn onrustige darmen toch vandaan konden komen…
Na dikke 20 jaar verder;-) denk ik inmiddels vele antwoorden en oplossingen te hebben. Halelujah!

Het is namelijk zó complex..en ergens ook weer niet, maar je moet er wel bij jezelf achterkomen wat werkt voor jou.
Want iedereen reageert net weer even anders.
En met dat ‘net even anders’, denk ik dat je het in elk geval breed moet trekken waar de verbeter –en herstelpunten zitten.
Ik noem het inmiddels ‘interessante’ jaren, die de basis zijn geworden voor mijn passie en bewustwording op voeding, mindset, emotionele heling en een gezonde leefstijl!

  • Ik bruis nu van de energie,
  • Ik heb grotendeels een rustige buik omdat ik weet wat ik wel en niet kan eten,
  • ik weet wat ik kan gebruiken als ik wel ergens op reageer bij ongewone maaltijden; bijvoorbeeld buiten de deur,
  • Ik kan nog steeds heel veel verschillende lekkere dingen eten,(want ik houd van etenJ)
  • Ik kan het praktisch houden, ook daar houd ik van;-)
  • Mijn hormonale systeem is in balans
  • Mijn huid is veel rustiger geworden (ik heb lichte acne gehad)

 

Ik deel hier graag een paar tips met je, als jij last hebt van een opgeblazen gevoel in je buik en die je vrijwel gelijk al op kunt omzetten.

  • Eet fruit vóór het eten of wacht tot minimaal 1-2 uur na het eten. Fruit verteert veel sneller en daardoor kan het sneller gaan gisten
  • Minder of stop met koemelk, suiker en geraffineerde producten
  • Laat tarwe producten eens staan, deze bevatten gluten en kunnen jouw darmen het enorm lastig maken
  • Rustig eten! Denk aan een koe: kauw lekker langzaam, ga lekker kletsen, dan doe je er veel langer over en zit je ook eerder vol
  • Drink verse Gember thee (of met een druppel Gember olie)
  • Neem een enzymcomplex tijdens een maaltijd waarvan je van tevoren al weet dat het ‘zwaar’ te verteren is voor je.
  • Koolzuurhoudende dranken achterwege laten. De luchtbelletjes moeten ergens naar toe en dat kan op die manier versterkend werken als je daar gevoelig voor bent
  • Producten die Zwavelgassen produceren. Die wil je echt niet, deze stinkende gassen. Het zijn reststoffen uit het proces wanneer de darmflora de eiwitten afbreekt. Deze vind je bijvoorbeeld in: vis, zuivel, granen, spruitjes, peulvruchten, ui, kool, bonen en eieren.

Ik ben benieuwd hoe je dit zult gaan ervaren! Als je deze klacht herkent dan herken je wellicht ook dat je steeds aan het zoeken en kijken bent wat kan ik anders doen? Wat wel, wat niet?

Daarnaast ga ik je binnenkort met betrekking tot spijsverteringsklachten en het optimaal verzorgen van onze darmflora , nog meer met waardevolle informatie komen.
Ik houd je nog even in spanning;-)

Nog een paar dagen..en je kunt het allemaal in je inbox ontvangen!
Waarom?
Omdat ik ieder dit zo gun die hier vaak of regelmatig last van heeft!

Mooie Dag!

liefs Suzanna